Lecția lui William

0
41
PARIS - JULY 01: William Leymergie arrives at the Christian Lacroix Haute Couture Autumn Winter 2008 fashion show on July 1, 2008 in Paris, France. (Photo by Francois Durand/Getty Images)

William Leymergie este un nume puțin cunoscut în România. Dar celebru în Franța sau, chiar mai mult, în țările francofone. Pe William l-am văzut în urmă cu mulți ani, când mă aflam în Franța. A fost un fel de seducție la prima vedere. William era gazda emisiunii matinale a postului de televiziune France 2. A fost suficient să văd o singură dată emisiunea Telematin (așa se numește) pentru a-mi crea dependență. De fiecare dată când mă aflam în Franța sau la Bruxelles (uneori și la București), mă uitam dimineața la emisiunea prezentată de William.

Nu era nimic spectaculos, nimic strident în programul prezentat de William Leymergie. Dar totul era făcut cu o naturalețe aproape de perfecțiune, temele erau extrem de diverse, de la cultură sau artă până la gastronomie, de la expozițiile zilei până la știri. Telematin era o combinație de producție de televiziune clasică făcută din reportaje filmate și intervenții în studio ale membrilor echipei.

William avea un farmec aparte. Deloc ostentativ, deloc strident, cu un fel de carismă irezistibilă, William „trecea sticla”, cum se spune, și te făcea să privești ce se întâmplă în emisiune. William are acum 70 de ani, noi îl porecliserăm „Bătrânul”, dar îi spuneam așa cu simpatie și ne întrebam, înainte să deschidem televizorul: „Ce mai face Bătrânul?”

William și emisiunea prezentată și produsă de el avea fără îndoială un „savoir-faire”. Era făcută în cel mai pur stil clasic, cuprindea toate genurile publicistice „din manual”, fără excese și cu un echilibru impecabil.

Vorbesc la trecut despre Telematinul lui William pentru că de anul trecut, din vară, Leymergie s-a retras de la cârma emisiunii. În plină glorie s-ar putea spune, pentru că emisiunea era în continuare lider de audiență pe segmentul său orar, având aproximativ 1.000.000 de telespectatori. Trebuie spus că audiența era anul trecut într-o ușoară scădere, adică de la 1,2 milioane de telespectatori, în anii 2014-2015, la doar un milion, în 2017. Oricum, însă, era cea mai vizionată emisiune de pe tronsonul său orar.

E greu de spus care au fost motivele plecării lui William de la France 2, cert este că realizatorul TV a anunțat postul că dorește să facă apel la „dreptul de a se retrage”. William a realizat timp de 30 de ani Telematin, o emisiune care se produce de 33 de ani, adică din anul 1985, iar de mulți ani emisiunea era lider de audiență.

Recent, cotidianul economic francez Les Echo a publicat un audit realizat de postul France 2 referitor la Telematin. Mai întâi de toate trebuie spus că emisiunea care are trei ore ca timp de emisie aduce venituri anuale de 36 de milioane de euro, adică 10% din veniturile din publicitate ale canalului media. Interesant este că diferența dintre veniturile nete și cele brute, estimate de agențiile de specialitate, este extrem de mare. O companie franceză estima că, în anul 2016, veniturile emisiunii au fost de 94 de milioane de euro, în timp ce auditul citat de Les Echo arată că încasările din publicitate au fost de 36 de milioane de euro. Costurile emisiunii erau de 30 de milioane de euro.

Trebuie să remarcăm nivelul sumelor pe care le produce o emisiune în audiovizualul din Franța. Din acest punct de vedere, distanța dintre piața de publicitate din Franța și, cu siguranță, din Europa de Vest, și cea din România este ca de la cer la pământ. Desigur, dincolo de venituri este vorba și despre calitatea programelor.

Auditul făcut de France 2 arată câteva lucruri delicate pentru William și echipa lui. Este vorba despre utilizarea excesivă a colaboratorilor externi (plătiți, bineînțeles), despre unele chitanțe decontate fără temei, despre o echipă prea mare în raport cu alte programe similare ale televiziunilor sau despre utilizarea timpului de lucru.

Există două concluzii ale raportului de audit. Prima este aceea că emisiunea are nevoie de reduceri de costuri fiind estimate anul acesta la 10%, adică de aproximativ 3 milioane de euro. A doua concluzie este că emisiunea nu se schimbase de 30 de ani din punctul de vedere al conceptului și realizării. La acest punct, „Bătrânul” William mi-a devenit și mai simpatic. A păstrat timp de 30 de ani o rețetă câștigătoare. A avut puterea ca într-o lume înnebunită după schimbări, de cele mai multe ori facile și de prost gust, să spună că lucrurile pot să rămână la fel. A avut înțelepciunea să creadă că un produs de calitate poate să rămână neschimbat timp de 30 de ani.

Toate acestea s-au întâmplat într-o lume obsedată de schimbare, de noua tehnologie, de mutarea publicului pe noi canale media și cu noi obiceiuri de consum pe piața media. La fel de important este că telespectatorii și companiile au fost alături de William. Chiar dacă cifrele de audiență au scăzut puțin, veniturile din publicitate ale programului au crescut.

William ne-a dat tuturor o lecție. Aceea că un produs media de calitate, făcut „ca la carte”, realizat de o echipă de profesioniști, poate să aibă succes la public și rezultate financiare bune. Cred că William a respins timp de 30 de ani superficialitatea și prostul gust din media și din viața noastră. De aceea, retragerea lui William de la France 2 și de la Telematin mă întristează și mă îngrijorează, în același timp. Și nu-mi rămâne decât să sper că William nu a fost printre „ultimii mohicani” ai mass-mediei de calitate.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele