Home The Economist Manifestul unui manager pentru 2020

Manifestul unui manager pentru 2020

0
Manifestul unui manager pentru 2020
5 minute de lectură

Opt rezoluții de adoptat în noul an

ÎNCEPUTUL anului este în mod tradițional momentul pentru rezoluții cu scopul de a-ți schimba comportamentul. Aproape nimeni nu se ține de ele, desigur, însă în spiritul optimismului, aici sunt cele opt sugestii ale lui Bartleby pentru ceea ce managerii ar trebui să își propună să facă în 2020.

1. Oferă niște laude. Oamenii nu vin la muncă doar pentru bani. Le place să simtă că aduc o contribuție valoroasă. Lauda nu trebuie să fie zilnică și nu poate fi generică. Alege un lucru concret pe care un angajat l-a făcut, care arată o abilitate sau un efort suplimentar, și scoate-l în evidență; ideal ar fi să audă şi alții complimentul. Acest lucru este important, în special, pentru angajații noi, care sunt nesiguri pe statutul lor.

2. Amintește-ți că tu dai tonul. Dacă un manager este furios și înjură mult, acest lucru va fi văzut ca un comportament acceptabil. Dacă șefii de abia comunică, este improbabil să primească un feedback util. Dacă ei nu își țin promisiunile, este mai puțin probabil ca angajații să coopereze. Iar dacă un manager umilește frecvent un anumit angajat, este improbabil ca acea persoană sa primească respectul colegilor. Spre deosebire, un șef mai relaxat, deschis, este mai probabil să conducă un loc de muncă relaxat și deschis.

3. Răspunderea se oprește la tine. Dacă un membru al echipei face o greșeală, ea trebuie reparată. Iar managerul este responsabil pentru ca acest lucru să se întâmple. Este posibil ca greșeala să provină din transmiterea de instrucțiuni inadecvate sau din distribuirea sarcinii către o persoană nepotrivită. Astfel, managerul, împreună cu membrul echipei, trebuie să învețe o lecție din acel eșec.

4. Stabilește-ți prioritățile pentru noul an în mod clar și comunică-le bine. Încearcă compania (sau divizia) să lanseze un nou produs? Sau să crească vânzările unor produse existente? Sau să controleze costurile? Dacă tu nu ești sigur, atunci cei care lucrează pentru tine nu vor înțelege. Aceasta poate conduce la multe eforturi irosite.

5. În acest scop, elimină jargonul. Folosirea frazelor pretențioase și a acronimelor complexe este făcută, în general, mai degrabă cu scopul de a complica, decât de a elucida. Din experiența lui Bartleby, motivul pentru care oamenii folosesc un limbaj neclar este că nu au nimic clar de zis. Dacă trimiți o notă generală către angajați, uită-te atent prin ea și întreabă-te dacă tu ai fi înțeles-o în prima ta zi de lucru. Dacă nu, fă-o mai simplă. Adu-ți aminte de maxima lui George Orwell: „Nu folosi niciodată o frază străină, un cuvânt științific sau un cuvânt de jargon, dacă îți vine în cap un cuvânt echivalent englez de uz curent”. De asemenea, se aplică și altor limbi.

6. Ascultă-ți angajații. Ei sunt oamenii care au de-a face cu clienții și furnizorii și care se luptă cu birocrația organizației. Feedback-ul lor este esențial, în afară de sondajele anuale de angajament. I-ai angajat pentru abilitățile și experienţa lor: învață să te bazezi pe ele. Dacă nu ai încredere în judecata lor, ai angajat oameni nepotriviți. Dacă nu îți place să asculți angajații, du-te și fă-ți un business individual.

7. Ține întâlniri scurte. Ideal, o întâlnire ar trebui să aibă durata unui episod al unui serial de comedie, nu a unui film de Martin Scorsese. Legea lui Bartleby este că 80% din timpul a 80% din oamenii care participă la întâlnire este irosit. Dacă ai dubii despre aceste cifre, gândește-te la ultima mare întâlnire la care ai participat. A vorbit fiecare sau a fost o discuție dominată de un mic grup? Câți oameni se uitau la telefoanele lor? Mulți oameni participă la întâlniri dintr-un sentiment al datoriei sau din FOMO (frica de a rata ceva – fear of missing out). Și care este scopul întâlnirii? Dacă este doar pentru a ține oamenii la curent despre ce se întâmplă, acest lucru poate fi făcut printr-un e-mail sau într-o conversație unu-la-unu (care are beneficiul adăugat de a-ți permite să vorbești cu membrii echipei tale). Întâlnirile mari, care implică tot stafful, ar trebui rezervate pentru știri importante, precum achiziții sau concedieri în grup.

8. Renunță la exercițiile de team-building. Paintball în păduri, participarea la un curs de atac armat, construirea unui model al Empire State Building din chibrituri—nimeni nu vrea să facă chestiile astea. Nici nu vor să plece într-un weekend undeva; ar prefera să fie acasă cu familiile lor. De ce să nu construiești o echipă prin prezentarea membrilor ei și explicarea a ceea ce vrei să facă fiecare? E mult mai ieftin. Și irosește mult mai puțin din timpul valoros al fiecăruia.

Va aduce urmărirea acestor opt reguli un succes imediat? Desigur că nu. Nimic din asta nu va funcționa dacă o companie nu are un produs atractiv și un plan de afaceri decent. Însă aceste reguli ar putea face ca firma ta să fie un loc de muncă mai eficient și mai plăcut. Iar acesta este un obiectiv rezonabil pentru 2020.


Acest articol a apărut în secțiunea Business a ediției tipărite a The Economist cu titlul „Manifestul unui manager”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here