BERLIN - APRIL 30: Traffic jam is reflecting in a driving mirror on the airport access road due a bus strike of Berlin's public transport on April 30, 2008 in Berlin, Germany. The bus drivers, represented by the ver.di labour union, are now in an unlimited strike in an effort to put pressure on management to agree to higher pay. Commuter and underground train services are not currently affected but could join the strike if negotiations make no headway. (Photo by Andreas Rentz/Getty Images)

”Noua tehnologie le va permite autovehiculelor să „comunice” între ele, cu infrastructura rutieră și cu ceilalți participanți la trafic — de exemplu, cu privire la situații periculoase, lucrări rutiere și sincronizarea semafoarelor, astfel încât transportul rutier va deveni mai sigur, mai curat și mai eficient”, menționează comunicatul CE.

Noile norme sunt conforme cu propunerile privind mobilitatea curată introduse de Comisia Juncker și reprezintă un nou pas în modernizarea sectorului european al mobilității, pe care instituțiile europene îl pregătesc pentru obținerea neutralității climatice în cea de a doua jumătate a prezentului secol. Aceste reglementări țintesc, totodată, ca diminuarea numărului de decese și vătămări grave în trafic să se apropie de zero până în 2050 („Viziunea Zero”).

Comisarul pentru mobilitate și transporturi, Violeta Bulc, a declarat: „Deschisă noilor tehnologii și evoluții ale pieței, această decizie le oferă producătorilor de autovehicule, operatorilor rutieri și altor părți implicate mult-așteptata securitate juridică necesară pentru a începe implementarea pe scară largă a serviciilor C-ITS în întreaga Europă. O adevărată rampă de lansare către mobilitatea conectată și automatizată, ea va contribui în mod semnificativ la îndeplinirea ambițiilor noastre privind siguranța rutieră.”

Începând din acest an, autovehiculele, semnele de circulație și autostrăzile vor fi dotate cu tehnologie care le va permite să trimită mesaje standard tuturor participanților la trafic, din jur. Normele stabilesc cerințe juridice minime pentru a asigura interoperabilitatea diferitelor sisteme cooperante utilizate, permi.ând astfel tuturor stațiilor echipate cu noua tehnologie să facă schimb de mesaje în condiții de siguranță, într-o rețea deschisă.

Se preconizeză că elementul de cooperare — asigurat prin conectivitatea digitală între vehicule, precum și între vehicule și infrastructura de transport — va îmbunătăți semnificativ siguranța rutieră, eficiența traficului și confortul la volan, ajutând conducătorul auto să ia deciziile corecte și să se adapteze la situațiile din trafic.

Decizia Comisiei a luat forma unui act delegat. Publicarea unui act delegat este urmată de o perioadă de două luni în care atât Parlamentul European, cât și Consiliul se pot opune intrării sale în vigoare.

Actul se bazează pe Directiva ITS, menită să accelereze implementarea acestor tehnologii de transport inovatoare în întreaga Europă. Mai multe părți interesate au profitat de posibilitatea de a oferi feedback cu privire la proiectul de lege în cadrul unei consultări publice desfășurate pe parcursul a patru săptămâni din ianuarie.

Comisia a propus, în mai 2018, ca autoturismele, camioanele și autobuzele să fie dotate cu noi dispozitive avansate de siguranță, precum cele pentru frânarea de urgență, asistență inteligentă pentru controlul vitezei și protecție sporită a pietonilor și bicicliștilor (a se vedea lista completă aici). Dispozitivele sunt un catalizator al mobilității automatizate și asigură Uniunii Europene o poziție de lider în acest domeniu important. Negocierile între colegiuitori cu privire la această propunere au încep pe 14 martie.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele