Noua generație de mașini, parte a unui „lifestyle digital“

62
7 minute de lectură

Peste 80 de companii și-au prezentat tehnologiile destinate industriei auto în cadrul conferinței Consumer Electronics Show din Shanghai, ocupând două dintre cele șase săli de conferință și alcătuind cea mai mare categorie de produse în cadrul evenimentului anual.

China este cea mai mare piață auto din lume, dar și cea mai aglomerată. În ultimii ani, competiția acerbă, startup-urile progresive și așa-numitele „super-aplicații“ mobile, precum WeChat, i-au făcut pe clienții chinezi mult mai pretențioși cu privire la ce își doresc în autoturismele lor.

Oportunitățile banchetei din spate

Holoride, o companie startup germană, fostă parteneră Audi și desprinsă de fabricantul auto în ianuarie, intenționează să aducă realitatea virtuală pe bancheta din spate a autoturismelor.

În loc să se adreseze nevoilor șoferului, compania dorește să „transforme timpul petrecut pe drum în timp utilizat cu folos“ de către pasageri, a explicat directorul executiv al companiei, Nils Wollny.

„Se petrece foarte mult timp în mașini, iar fabricanții auto nu s-au ocupat de nevoile pasagerilor suficient de mult, în trecut. Aproape toată atenția s-a concentrat asupra șoferului. Aceasta este premisa de la care am plecat“, a declarat Wollny, pentru CNN Business.

Holoride dezvoltă o aplicație ce va permite urmărirea de conținut VR („Virtual Reality“) ale cărui mișcări sunt coordonate cu mișcările autoturismului.

Test drive-ul pregătit de companie a prezentat două tipuri de conținut virtual: un documentar subacvatic, ce-i permite utilizatorului să „înoate“ virtual alături de o balenă, și un joc a cărui acțiune are loc în spațiul cosmic. Aspectul cel mai impresionant al tehnologiei este sincronizarea perfectă a imaginilor cu mișcările automobilului, reducându-se astfel semnificativ riscul apariției răului de mișcare.

„Foarte multă lume suferă de rău de mișcare atunci când încearcă să se bucure de agrement vizual în mașină. Pentru prima oară, vehiculul devine parte a experienței“, a comentat directorul executiv al Holoride, precizând că prima versiune a aplicației va fi pusă la dispoziția clienților începând cu 2021.

Mai mult decât o mașină

Fabricanții auto sunt tot mai atenți la tehnologiile ce fac vehiculele mai compatibile cu telefoanele smart. Mai multe companii, între care Tesla, au început să creeze aplicații ce permit accesul fără cheie în autoturisme, iar unele companii împing și mai departe această tehnologie, permițând accesul în autoturisme cu ajutorul ceasurilor smart.

Mabvoi, un startup din Beijing care produce accesorii pentru telefoane smart și tehnologii auto, este una dintre aceste companii.

Având o cifră de afaceri de un miliard de dolari, compania este susținută de nume grele, precum Volkswagen și Google. Mabvoi are ambiții extrem de mari pentru seria de ceasuri Ticwatch, a declarat vicepreședintele pentru vânzări și marketing, Yili Lin.

„În China zilelor noastre, nu prea se mai folosește portofelul. Plățile se fac cel mai des cu telefonul mobil“, a spus Yili Lin.

„Cheia casei este și ea înlocuită treptat de amprenta digitală, de tehnologiile de identificare facială. În aceste condiții, de ce să mai folosești o cheie, când ai un ceas smart?“, se întreabă el.

Deși Ticwatch a fost, deseori, comparat cu Apple Watch, Lin nu consideră că Apple este un competitor. „Învățăm multe de la ei, dar suntem foarte încrezători în propriile inovații“, a explicat Lin.

Potrivit vicepreședintelui companiei, ce pune cel mai bine în evidență Mabvoi este experiența în a concepe inteligență artificială pentru hardware și software.

Mobvoi, prescurtare pentru „mobile voice“, lucrează în prezent la o tehnologie ce va permite identificarea vocală a șoferului în viitoarele modele Volkswagen, în cadrul unui parteneriat între cele două companii.

„Mașinile generației noi trebuie să fie conectate. Nu vei mai cumpăra o mașină, ci un lifestyle digital, ceea ce înseamnă mașina pe care o conduci, ceasul pe care-l porți, telefonul pe care-l folosești etc.”, a adăugat el.

De la furnizori la platforme

Eforturile unor producători auto prezenți la eveniment au fost în sensul promovării platformelor pentru a atrage noi parteneri.

Alibaba a anunțat că va face parteneriate cu Audi, Renault și Honda pentru instalarea pe unele modele a asistentului virtual Tmall Genie, care le permite utilizatorilor să comande de pe drum sisteme smart instalate în case pentru controlul încălzirii sau al aerului condiționat.

În trecut, Audi obișnuia să-și dezvolte „propriile soluții”, a declarat directorul pentru sectorul digital în cadrul Audi China, Boris Meiners. „Acum, cu noua generație de mașini, suntem deschiși în totalitate“, a adăugat el.

Audi a anunțat recent că va invita toți dezvoltatorii de aplicații pentru Android să aplice pentru ca programele lor să poată fi instalate în mașini, fapt ce înseamnă că utilizatorii își vor putea instala aplicațiile favorite și nu vor mai fi limitați la softul preinstalat.

„Va fi ca un app store. Clientul va avea libertatea de a alege ce vrea să instaleze“, a spus Meiners.

Lupta pentru supraviețuire

Conferința de trei zile a venit pe fondul unei polemici cu privire la posibilitatea fabricanților convenționali de a supraviețui în această industrie aflată în permanentă schimbare și modernizare.

Anunțată la începutul anului, alianța dintre Volkswagen și Ford este privită cu scepticism ca urmare a renunțării la legăturile cu compania de conducere autonomă Aurora, susținută de Amazon. Fiat Chrysler a anulat săptămâna trecută propusa fuziune cu Renault, fuziune din care ar fi rezultat al treilea cel mai mare producător auto din lume.

„Peste tot au loc fuziuni, dar există și probleme“, a declarat cofondatorul și vicepreședintele executiv al fabricantului chinez de mașini electrice NIO, Jack Cheng.

Listată în toamnă la bursa din Statele Unite și considerată unul dintre principalii competitori ai Tesla, NIO și-a construit un renume cu sloganul „tot ce are clientul“.

Înainte de a scoate pe piață măcar o singură mașină, NIO a vândut online șepci și alte accesorii de acest gen în valoare de milioane de dolari. Ulterior, compania a deschis stații de service pentru înlocuirea bateriilor, stații mobile de reîncărcare și așa-numitele „NIO House“, o serie de showroom-uri ce servesc și drept cluburi cu bibliotecă, bucătărie deschisă și workshop-uri pentru copii.

„Este o stare de spirit. Înainte de toate, îți stabilești o comunitate“, a explicat Cheng.

Însă parcursul companiei din momentul lansării pe piață nu a fost unul facil. În martie, rapoartele au arătat „o scădere mai mare decât cea anticipată“ a vânzărilor modelului de vârf, ES8 SUV, fapt ce s-a reflectat și asupra valorii acțiunilor.

Compania a răspuns acestei situații blocând temporar planurile pentru deschiderea unei fabrici noi. Cheng speră într-un management mai bun al costului și al nivelului de producție pentru noul model ES6, simultan cu dezvoltarea viitoarei platforme software de condus autonom.

Pe de altă parte, Cheng a dat asigurări că nu se teme de competiția cu Tesla, care își va deschide curând propria fabrică în Shanghai și a redus deja drastic prețurile la modelele vândute în China.

NIO nu se teme de competiție în special pentru că se bazează pe o puternică rețea de susținători, între care giganții chinezi ai internetului, Tencent și Baidu, precum și alți fabricanți auto, a precizat Cheng.

„Nu mai vorbim despre fuziunile dintre marii jucători. Cred că avem nevoie de integrare pe verticală: cloud – sistem – mașină. Totul din China, totul împreună. În China, putem face totul mai bine“, a concluzionat el.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele