Home The Economist Nu poate fi decât unul. Comcast și Disney se luptă pe imperiul lui Rupert Murdoch

Nu poate fi decât unul. Comcast și Disney se luptă pe imperiul lui Rupert Murdoch

0
Nu poate fi decât unul. Comcast și Disney se luptă pe imperiul lui Rupert Murdoch
Foto by Drew Angerer/Getty Images/Guliver.
5 minute de lectură

Ediția tipărită | Afaceri
31 mai 2018 | NEW YORK

ACUM UN AN, investitorilor în 21st Century Fox, imperiul de entertainment al lui Rupert Murdoch, am fi putut să le trecem cu vederea o criză de inimă albastră. Acțiunile scăzuseră cu 30% față de vârful din decembrie 2014. Audiențele majorității rețelelor firmei americane erau în declin și mulți oameni renunțaseră la pachetele de TV cu plată, inclusiv la propriul pachet, în favoarea conținutului video mai ieftin de pe internet.

Pe 25 mai, acțiunile Fox au atins un nou vârf istoric, depășind 39 de dolari pe acțiune. Afacerile nu și-au revenit, dar valoarea lui Fox a urcat, ca premiu pentru alți titani ai media în căutare de o dimensiune globală. Comcast, un gigant al cablului, se pregătește să devanseze oferta totală de 52 de miliarde de dolari a lui Disney pentru o mare parte din Fox (plus aproape 15 miliarde de dolari datorie), cu o ofertă de cel puțin 60 de miliarde de dolari, bani cash. Disney se spune că ar pregăti și el niște cash pentru a îndulci oferta, pe care consiliul de administrație al Fox o acceptase în luna decembrie. Câștigătorul va prelua Netflix și Amazon, în concurență pentru clienți globali. Perdantul va risca să rămână în urmă în această cursă.

Războiul ofertelor, dacă va urma, nu va începe probabil înainte de 12 iunie, când se așteaptă ca un judecător federal de la Washington să pronunțe verdictul în procesul antitrust al Guvernului, care încearcă să blocheze preluarea lui Time Warner de către AT&T contra sumei de 109 miliarde de dolari. Dacă se va produce această fuziune pe verticală a distribuției și a conținutului, Comcast va avea un argument mai credibil ca oferta sa să treacă de furcile caudine ale reglementatorilor. Dacă tranzacția va fi blocată, Comcast s-ar putea să limiteze ceea ce încearcă să cumpere de la Fox sau să se concentreze pe oferta sa de 22 de miliarde de lire (29 de miliarde de dolari) pentru Sky, un difuzor european de televiziune prin satelit, care trebuia să îi fie predat lui Disney în vânzarea lui Fox.

Dimensiunile lui Fox, mai mult decât traiectoria sa, explică înfierbântarea pețitorilor săi. Asemenea lui Randall Stephenson, patronul lui AT&T, Bob Iger de la Disney și Brian Roberts de la Comcast au ajuns și ei la concluzia că, pentru a concura cu Netflix și alți giganți tehnologici pentru clienți în domeniul entertainmentului, trebuie să ajungă la o scară uriașă. Disney plănuiește să lanseze un serviciu de streaming direct-la-consumator, asemenea lui Netflix, în 2019; Comcast, care deține NBCUniversal, va anunța probabil planuri similare, dacă este să adauge greutate ofertei sale.

Activele pe care Murdoch a fost de acord să le vândă către Disney răspund acestei cerințe: studiourile de film și TV ale Fox; vasta sa arhivă de conținut, inclusiv „The Simpsons”; rețelele de cablu, precum FX; activele internaționale ca Sky (după lupta dintre Fox și Comcast pentru controlul Sky); și cota de 30% a Fox în Hulu, care ar face ca fie Disney, fie Comcast, fiecare deținând alte 30%, să aibă controlul asupra unei platforme de streaming cu 20 de milioane de clienți în SUA. (Murdoch și familia acestuia ar păstra rețeaua-simbol de difuzare, precum și rețelele lor naționale de sport și știri, inclusiv canalul de știri Fox News, vaca de muls a companiei.)

Miza pare mai mare pentru Comcast. Colecția de invidiat de francize de film a Disney ar trebui să dea un sprijin suficient pentru un serviciu de streaming de succes, și fără Fox. Comcast, dacă ar fi să piardă, ar fi obligat să vâneze pești mai mici pentru a-și consolida oferta. Lionsgate, un ministudio, ar putea fi o țintă. Roberts ar putea de asemenea să încerce să smulgă Hulu sau alte proprietăți dintr-o tranzacție Disney-Fox. Oricare ar fi câștigătorul, acesta s-ar putea vedea obligat să renunțe la unele active, ca o concesie față de reglementatori.

Cei din familia Murdoch preferă Disney, spunând că se potrivește mai bine (ei au refuzat o ofertă de la Comcast în toamna trecută). Pe 29 martie, James Murdoch, șeful Fox, a reiterat aceste argumente la Code, o conferință despre media din California. Familia deține însă doar 17% din Fox. Alți investitori ar putea să opteze pentru Comcast, care oferă cash, spre deosebire de Disney, care oferă acțiuni; banii cash sunt impozabili, dar la fel ar fi și acțiunile după vânzare. În cele din urmă, majoritatea analiștilor cred că Iger va ridica oferta Disney cu atât cât va fi necesar pentru a obține Fox. Oricum ar fi, investitorii în Fox nu sunt deranjați de atenția stârnită.

Acest articol a apărut în secțiunea Afaceri a ediției tipărite a The Economist, sub titlul „Nu poate fi decât unul”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here