Fahrenheit 9/11

АTANAS MARKOV, redactor șef BBC TopGear BG

Primiţi-l pe cel mai bun 911 din istorie
“Mamă, tată, vreau să fac asta toată viața… Să creez mașini. Şi le-am arătat o poză cu Lamborghini Countach “, îmi spune Matthias Kulla, șeful echipei de design pentru linia sport a Porsche şi autorul noii generații 911. De origine germană, dar italian după viziune când vine vorba de mașini, Kulla este un mare fan al activității lui Giuseppe “Nuccio” Bertone, care a deținut 7 autoturisme Alfa Romeo și un Maserati Indy în garajul său.

În fața mea, în boxa circuitului Ricardo Tormo din Valencia, sunt parcate toate cele șapte generații anterioare de 911, fiecare având diferențe notabile. Încă de la lansarea trupei Beatles şi până în prezent, ideea a rămas aceeași.

Vă gândiți că designerii caroseriei 911 au una dintre cele mai ușoare munci din lume? Dimpotrivă.

Să menții o linie consacrată a șasiului şi în acelaşi timp să aduci automobilul in pas cu tehnologia curentă este lucrul cel mai dificil. De aceea, designerii auto și oamenií din industrie descriu întotdeauna modelul 911 ca un pur-sânge algergător, câștigător în orice competiție pentru stil, indiferent de anul lansării sale.

Acesta e 992, a opta generație de 911. De la lansare până în prezent, motorul mașinii a fost amplasat în spate, făcând asfel spațiul foarte strâmt pentru scaunele din spate. Modelul dispune de o linie fluidă ce coboară vizibil spre partea din spate automobilului şi o capota mare cu două faruri rotunde.

Din 1964, ideea a fost aceeași, doar conținutul s-a îmbunătățit de fiecare dată. Și încă mult.

Logic acesta este cel mai bun 911 de până acum. Cel mai rapid și cel mai confortabil. Cu cea pronunțată linie aerodinamică a caroseriei. Și cel mai sigur. Lui Chris Harris ar putea să nu-i placă partea din spate, dar eu o ador. Stopurile din spate, întinse pe întreaga lăţime, sunt incredibile, uitaţi-vă la detaliile stopurilor, la eleronul din spate, particularitățile tridimensionale tipice Porsche și la logo-ul clasic al lui 911. Al treilea stop este integrat în jurul prizelor de aer, care, la rândul lor, reprezintă o continuare a geamului din spate într-un singur panou. Matthias Kulla poate să nu recunoască, dar, am regăsit multe lucruri în comun cu atenția meticuloasă pentru detalii a ceasornicarilor elvețieni.

Șasiul este cu 44 mm mai lat, 20 mm mai lung, iar în premieră, anvelopele din spate de 21 de inchi (53.34 cm) supradimensionate în comparație cu cele din față care au doar 20 de inchi (50.8 cm).

Bolidul vine echipat cu pneuri Pirelli, subliniînd caracterul sportiv al mașinii. Vorbind despre asta, suntem la locul potrivit. Circuitul de la Valencia are una dintre cele mai bune piste pentru competițiile sporturilor motorizate, are curbe tehnice şi denivelări de avertizare pentru viraje, decisive pentru lățimea zâmbetului pe care îl afișați și pentru pulsul accelerat al inimii. Generația anterioară, 991, a fost emblematică pentru brandul Porsche, însă nici 992 nu este departe de ceea ce oferea 991, fiind un performer mai intuitiv și mai rapid în viraje fără a face rabat de sentimentul jovial pe care ți-l oferă condusul sportiv al bolidului. 

Pentru a reduce masa totală, inginerii au folosit panouri laterale din aluminiu, care până la apariția lui 992 nu au putut fi create din cauza numeroaselor elemente curbate ale caroseriei.Acest lucru a asigurat greutate mai mică și o rezistență mai mare a șasiului, dar și un zgomot exterior subtil mai ridicat. Ceea ce nu este un dezavantaj, deoarece vă aduce mai aproape de ceea ce simţiţi într-o mașină de curse

Sistemul audio? Da, există o opțiune pentru Bose și Burmester, nu i-am dat drumul, îmi pare rău. Singurul zgomot pe care vreau să îl aud este sunetul produs de contactul anvelopelor cu drumul, frânele cu discuri de carbon și noul motor de 3000 cmc. Carrera S, echiparea de top a modelului, dezvoltă o putere de 450CP și un cuplu maxim de 530 Nm la 5000 de turații pe minut (RPM).

Arborele cotit este la fel ca la 991, dar colectorul de admisie și sistemul de injecție sunt noi, precum și turbinele care funcționează deja în mod simetric.În întregime nouă este şi cutia de viteze cu 8 trepte și dublu ambreiaj, care funcționează și mai rapid și mai eficient. Când vă aflați la mijlocul turaţiilor chiar uitați că există turbine.

Nici o breşă, reacția și agresivitatea sunt ca la GT3-ul atmosferic. Chiar de la mijlocul anului va exista o opțiune pentru o cutie manuală pentru entuziaști, însă personal prefer cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj (PDK – Porsche Doppel Kupplunggetriebe). De la 0 la 100 km/h mașina acealerează în 3,4 secunde în versiunea pe care o conduc pe pista – Carrera 4S cu Sport Chrono Pack.

Pe Nürburgring această mașină este cu cinci secunde mai rapidă decât 991, ceea ce pentru 20 de kilometri poate nu vi se pare mult, dar nu uitați că generația anterioară era o mașină fantastică și până de curând cea mai bună din clasa sa. 992 este o maşină iertătoare în privinţa greșelilor, nu se impune să te gândeşti mult la centrul de greutate, atunci când opreşti şi accelerezi, chiar şi cu pendulul motorului în spatele tău.

Sistemele de securitate şi suspensia activă (PASM), ce aduce o gardă la sol mai joasă cu 10 mm, fac totul pentru siguranța ta. Roțile din spate la rândul lor virează, ajutându-te de fiecare dată la curbă. Carrera S are un diferenţial cu autoblocare standart, încât puteţi deriva dacă doriți.

La 922 se oferă aplicația mobilă Porsche Track Precision, pe care o poţi folosi atunci când te duci să conduci pe pistă. Această aplicație oferă date esențiale șoferului despre parametrii tehnici și timpii de rulare pe circuit. Ea prezintă informații relevante despre forțele G în viraje, despre accelerație și frânare, însă permite și pre-stabilirea unui profil al șoferului care poate fi activat de pe smartphone. Cât de cool este asta?!

Pentru prima dată la 911, este disponibil și regimul Wet. Efectul este similar cu EPS cu marea diferență că există senzori care monitorizează aderența anvelopelor, avertizând șoferul să comute autovehiculul în regim Wet, în cazul în care consideră că intervine acvaplanarea mașinii. De altfel, sistemul este util șoferilor care au tendința să ignore condițiile de rulaj pe un carosabil umed.

Atingi viteze foarte mari, fără griji, și numai dacă direcționezi volanul acolo unde doreşti să meargă partea din față, restul este treaba lui 911. Am încercat modul de condus cu Carrera S, cu tracțiune spate și comutând de pe Wet pe Sport +, unde intervenția sistemelor de direcție asistată sunt mai reduse, iar roțile din spate pierd ușor aderența.

Îmi place panoul de bord cu 5 cadrane digitale și un ceas analog în mijloc.

Volanul te împiedică să vezi informațiile de pe cele două ceasuri digitale din extremități, dacă inălțimea șoferului nu permite poziționarea șezutului mai sus, iar volanul necesită un reglaj mai jos. Totuși o poziție mai joasă facilitează accesul la schimbătorul de viteze, reprezentat de un simplu joystick central.

În jurul consolei centrale regăsim o suprafață lucioasă, insă spre deosebire de Panamera, butoanele lipsesc cu desavârșire.

Mașina pornește prin keyless-go, cu ajtorul butonului poziționat în partea stângă a volanului, însă este necesar să aveți cheia într-unul din buzunare.

Tot în consola centrală regăsim sistemul media tip PCM dispune cu un ecran tactil cu polarizare de 10,9 inchi (27.68 cm). Mai jos regăsim un spațiu pentru băuturi și locuri pentru obiecte de dimensiuni reduse.

Porsche-ul 922 are un portbagaj relativ mare pentru o maşină sport. Garda la sol, deși reglabilă, este destul de redusă, doar de 40 mm, insă poate fi reglată pentru a trece peste denivelări. Acumulatorul mașinii este cu litiu, ajutând astfel la reducerea greutății totale a bolidului.

Așa cum era de aşteptat, 992 este o mașină fantastică însă are întotdeauna aceeași veche problemă. Indiferent de versiunea pe care o alegeți, știți întotdeauna că în curând va exista ceva mai rapid și mai bun. Și aşa este de 70 de ani încoace.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele