OUG 114 împrăștie nesiguranță, sperie investițiile și încurcă leul

206
9 minute de lectură

Taxa pe cifra de afaceri și prețul reglementat pentru asigurarea consumului clienților casnici și al centralelor termice riscă, în mod considerabil, să reducă fondurile disponibile pentru investiții în proiecte de gaze și va aduce un prejudiciu greu de recuperat, unele proiecte urmând a fi închise definitiv. „Ca urmare a plafonării, am estimat o reducere de până la 50% a proiectelor de explorare și dezvoltare în viitorul apropiat”, a declarat, într-un interviu pentru Reporter Global, Saniya Melnicenco (foto), președintele Asociației Române a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA).

Sectorul petrolier va fi afectat pe termen lung de măsurile guvernului, întrucât relansarea proiectelor în domeniul de petrol și gaze va necesita un efort financiar considerabil și o perioadă îndelungată, perioadă în care economia va fi supusă presiunii suplimentare a deficitului crescut de cont curent. „Prin plafonarea prețului la producători, aceștia sunt dezavantajați în raport cu ceilalți participanți la întreg lanțul de funcționare a pieței de gaze naturale, în condițiile în care producătorii de gaze sunt expuși la cele mai mari riscuri și eforturi financiare. Cea mai mare problemă a Ordonanței 114 este faptul că ea s-a întâmplat. Efectul major al acesteia este că a dus la formarea unei percepții negative asupra României ca  destinație pentru investiții în sectorul de petrol și gaze. Acest act normativ  a fost adoptat fără o analiză preliminară și fără un studiu de impact, care să analizeze efectele unei asemenea decizii asupra proiectelor de investiții în curs sau asupra celor care urmează să fie aprobate. De asemenea, nu au fost prevăzute mecanisme de tranziție cu privire la contractele încheiate pe termen lung și a obligațiilor care decurg din acestea”, declară Saniya Melnicenco. O problemă destul de mare a fost creată și prin introducerea modificărilor cadrului de reglementare, după ce bugetele anuale și multianuale ale companiilor au fost deja aprobate, fapt ce a produs confuzii puternice în rândul investitorilor și a condus la necesitatea revizuirii urgente a tuturor planurilor operaționale și de dezvoltare. Dezvoltarea sectorului energetic este strâns legată de un aport de resurse financiare considerabile, care ține, la rândul său, de funcționarea mecanismelor de piață, de existența unui dialog continuu între decidenți și mediul de afaceri și de respectarea angajamentelor asumate. „Considerăm că ordonanța a fost un alt exemplu de schimbare a regulilor jocului în timpul jocului, ceea ce a dus la creșterea neîncrederii investitorilor. Durata de viață a câtorva zăcăminte marginale este puternic afectată și va determina companiile să renunțe la acestea mai devreme decât era planificat.  Adoptarea noii Ordonanțe 19/2019, cu o zi înainte de aplicarea prețului plafonat, a perturbat piața. Mulți dintre producători s-au conformat legislației secundare emise de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) în baza OUG 114/2018. Deși, odată cu adoptarea Ordonanței 19/2019, a fost schimbată legislația secundară, măsurile luate de producători pentru a i se conforma, cum ar fi încheierea de contracte standard impuse de ANRE, au necesitat clarificări și revizuiri”, a adăugat președintele ROPEPCA. În plus, prevederile ordonanțelor nu au fost coroborate cu cele ale altor acte normative, aflate în vigoare la acest moment, cum ar fi, de pildă, obligația producătorilor de a vinde cel puțin jumătate din producția proprie pe piețele centralizate, obligație introdusă anul trecut în Legea nr. 123/2012, sau norme privind stabilirea prețului de referință pentru plata redevenței pentru gaze naturale, ceea ce a făcut și mai dificilă punerea în practică a reglementărilor guvernului.

Explozia prețurilor după 2022

Îngrijorări sunt și în ceea ce privește consecințele Ordonanței începând cu anul 2022, când piața va fi din nou dereglementată, și va trebui aliniată la prețurile internaționale. „Creșterea prețurilor va putea fi resimțită atât la nivel de consum industrial în România, dar mai ales de către consumatorii casnici. O astfel de aliniere cu prețurile internaționale este inevitabilă, în condițiile în care prețul de referință pentru calcularea redevenței aferente gazelor naturale este stabilit conform prețurilor din Ziua Următoare comunicate de CEGH Baumgarten, preț mai mare față de media prețurilor care sunt practicate în România. Piața de gaze din România se afla, la momentul adoptării Ordonanțelor, în plin proces de maturizare, iar următorul pas ar fi fost stabilizarea prețurilor pe termen mediu. Perturbând un astfel de proces, se decalează și procesul de stabilizare a pieței cu cel puțin încă trei ani. Pentru a evita pierderi greu de recuperat pentru piața națională, este necesar un dialog constructiv între decidenți și mediul de business, precum și revizuirea măsurilor aplicate producătorilor de gaze. Membrii noștri ne-au semnalat că, din cauza apariției acestui act normativ, vor reduce drastic capitalul pentru investiții, că își vor revizui toate planurile operaționale, că vor închide anumite zăcăminte, care vor deveni ne-economice, și că vor revizui politica de personal”, declară președintele ROPEPCA.

La finele lunii martie, guvernul a modificat OUG 114/2018 prin OUG 19/2019. A fost considerat un pas înainte care conduce la o ameliorare a efectelor estimate inițial de participanții la piață, plafonarea prețului la gaze limitându-se la cantitățile necesare pentru asigurarea consumului clienților casnici și al centralelor termice. „Cu toate acestea, considerăm că efectele negative ale plafonării prețului, chiar și parțial, și ale introducerii contribuției de 2% pe cifra de afaceri sunt și urmează a fi resimțite atât la nivelul producătorilor, cât și la nivelul consumatorilor finali. Consumatorul trebuie sa fie în centrul preocupărilor noastre. În situația actuală, nu numai că cei care au cu adevărat nevoie nu vor fi ajutați, dar nici consumatorii casnici nu vor fi protejați de fluctuațiile de preț generate de toate componentele acestuia”, declară Saniya Melnicenco.

Trebuie susținuți consumatorii vulnerabili

În opinia președintelui ROPEPCA, eforturile ar trebui concentrate pe soluția introducerii mecanismului protejării consumatorilor vulnerabili și pe dezvoltarea industriei autohtone, în vederea stabilizării naturale a prețurilor în piață. „După cum am susținut, un sector energetic competitiv și diversificat, stimularea investițiilor și a producției reprezintă condiții esențiale pentru o piață de gaze funcțională, în care prețurile să se echilibreze. Toate acestea pot fi atinse prin luarea unor măsuri legislative și de reglementare pozitive. Astfel de pași, atât de necesari, sunt modernizarea Legii Petrolului nr. 238/2004, în vederea deblocării operațiunilor petroliere, eliminarea obligației de tranzacționare a gazelor pe piețele centralizate și calcularea adecvată a redevențelor. Una dintre măsurile necesare imediate este abrogarea contribuției de 2%, care excede necesarul bugetului ANRE și este împovărătoare pentru producători”, afirmă Saniya Melnicenco.

Mai mult, spune ea, aplicarea ei este profund neconcurențială în varianta actuală, având în vedere diferențele majore de aplicare ale acesteia pentru producători, furnizori și traderi, precum și scutirea pentru producătorii de energie electrică pe bază de cărbune şi de energie electrică şi termică în cogenerare. „Potrivit unei analize preliminare realizate în rândul membrilor ROPEPCA, măsurile Ordonanței vor afecta angajații specializați din sectorul energetic. Confruntate cu provocări de ordin bugetar, companiile vor trebui să recurgă la opțiuni de revizuire a politicilor de personal, în special din cauza renunțării la investiții deja planificate. Amintim că, în România, există zone monoindustriale, care se bazează în întregime pe ocuparea masivă a forței de muncă locale în industria petrolieră și al căror viitor, în privința angajării, este nesigur. Membrii ROPEPCA mențin, anual, 14.000 de locuri de muncă, întreaga industrie angajând 26.000 de persoane în mod direct și creând oportunități pentru încă 20.000 de locuri de muncă. Ar fi păcat să asistăm la exodul acestora către proiecte din afara țării, cu un viitor mai sigur. Aceste riscuri le-am semnalat Guvernului, împreuna cu Federația Sindicatelor Libere și Independente Petrol-Energie”, subliniază Saniya Melnicenco.

Reglementarea prețului, pierderi de 1 miliard de lei anual

O analiză a efectelor asupra bugetului de stat relevă, în primul rând, faptul că reglementarea prețului gazului la 68 lei/MWh pentru aproximativ 40% din producție generează pierderi semnificative pentru acesta, de până la 1 miliard de lei anual, fără a lua în calcul dividendele de la participațiile statului în companiile producătoare de gaze, precum și TVA pentru consumatorii casnici, susține președintele asociației petroliere. „Nu sunt incluse nici pierderile suplimentare provocate de reducerea investițiilor, de scăderea producției de gaze și de impactul pe orizontală, efectul negativ indirect și indus. Referitor la plata asigurărilor sociale, putem spune că una dintre consecințe este reținerea companiilor de a angaja personal nou, ca urmare a sistării anumitor proiecte ale societăților care exploatează direct zăcămintele de petrol și gaze, cu efecte asupra industriilor de suport și furnizorilor de servicii. O astfel de schimbare în ceea ce privește politica de personal va avea impact negativ asupra tinerilor proaspăt calificați și, pe termen mediu, va duce la o dinamică negativă a pieței de muncă din sector. Cel mai mare obstacol de care ne lovim ,în majoritatea demersurilor noastre, este complexitatea ridicată a pieței de energie și, astfel, gradul destul de scăzut de înțelegere a mecanismelor prin care aceasta funcționează. Trebuie să conștientizăm acest lucru și să depunem eforturi considerabile pentru a explica dinamica acestui domeniu, astfel încât să preîntâmpinăm toate efectele și consecințele anumitor decizii”, concluzionează Saniya Melnicenco.

[adrotate group="1"]

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele