Poezie și știință

73
4 minute de lectură

În principiu, Lucian Blaga a făcut parte din acea categorie de scriitori care au norocul să fie supraevaluați.

Profesorii de română îl au ca sfânt în calendar și îl serbează de mai multe ori pe an. Iar elevii sunt obligați să-l aduleze contra unei note frumoase la teză. Blaga a fost de toate: poet, filosof, dramaturg, profesor, traducător, ambasador, ba chiar a încercat și un roman autobiografic. În anii ’50, s-a lansat și zvonul că ar fi fost propus pentru premiul Nobel, însă nu l-au lăsat comuniștii, care îl și dăduseră afară de la catedră.

Zvonul s-a dovedit fals. În general, elevilor le e cunoscut cu celebra poezie „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”, în care își desenează arta poetică. Aici pune în lumină concepția lui despre cele două moduri de cunoaștere (luciferică și paradisiacă) pe care le va dezvolta ulterior în „Trilogia cunoașterii”. Treaba stă cam așa: cunoașterea luciferică (deci demonică) aparține poeților care, în loc să deslușească misterele, le adâncesc și mai tare. Cealaltă, paradisiacă (deci divină), e în posesia oamenilor de știință care, puși în fața misterului, se chinuie să-i dea de cap. Blaga zice: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii şi nu ucid cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc în calea mea (…) Lumina altora sugrumă vraja nepătrunsului ascuns dar eu, eu cu lumina mea sporesc a lumii taină (…) cu largi fiori de sfânt mister”. Sigur, concepția nu e nouă, o întâlnim la majoritatea poeților care se credeau inițiați depozitari ai cunoașterii pe care nu voiau s-o împărtășească și vulgului. Blaga o spune însă explicit, în vers alb, sau, cum ar zice poporul neinițiat, cu cuvintele lui. Prin urmare, poetul nu ucide tainele, adică nu le explică. Asta, ca și cum ar ști să le deslușească, dar nu vrea de-al dracului și ne lasă să murim proști.

Ba din contră, ne bagă și mai tare în ceață ca nu cumva, Doamne ferește, să putem să ne prindem singuri de adevăr. În schimb omul de știință, mai nătâng din fire și mai naiv, stă și se muncește, mai cu cârca, mai cu creierul, și dezleagă șarada pe care ne-o comunică și nouă ca să ne mai ridice un pic moralul pus la pământ de poet. Omul de știință îți spune în clar: bă boule, vezi că a plus b totul la pătrat este egal cu a pătrat plus b pătrat plus doi ab. Și viteza este egală cu distanța supra timp. În schimb poetul, care habar n-are ce sunt nici viteza, nici distanța, nici timpul, se apucă să scornească tot soiul de aberații gen viteza e o pasăre cu aripi de diamant, timpul este secunda rănită de săgeata crudă a viitorului ș.a.m.d. Deci ne fraierește și ne deturnează de la înțelegerea corectă a lucrurilor. Acum, nu ne mai mirăm că Platon voia să-i dea pe poeți afară din Republică și, dacă ar fi fost lăsat, le-ar fi rupt picioarele pe unde i-ar fi prins.

În realitate, Blaga nu și-a respectat niciodată concepția poetică. Și nu pentru că n-ar fi vrut. Ci pentru că el însuși n-a înțeles exact ce-a vrut să spună când a scris acel poem care de generații îi derutează pe elevi. Poeziile lui nu sporesc nicio taină. Sunt atât de explicativ descriptive, încât îți ucid orice urmă de fior pe care poezia se presupune că trebuie să ți-l provoace. Zice Blaga: „Frumoaso, ți-s ochii atât de negri încât când stau noaptea culcat în poala ta mi se pare că din ei vine noaptea”. Mai clar de-atât ce vreți? La fel îi spune și gorunului: „Gorunule, când mă culc la umbra ta (se pare că lui Blaga îi plăcea foarte tare să stea culcat) și mă sprijin de tine mi se pare că din trunchiul tău îmi vor ciopli sicriul și mi se face un pic frică de moarte pe care, ca să nu se prindă oamenii că mă scap pe mine de frică, o voi compara, la mișto, cu liniștea eternă”. Ca să nu mai vorbim de scrierile lui filosofice și de teorie literară în care explică geneza metaforei și denunță, prin analiza stilurilor poetice, tehnicile prin care un poet poate crea emoție. Prin urmare, uită cu totul de cunoașterea luciferică pe care o propovăduiește și adoră.

Cu alte cuvinte își dă singur cu tesla în zona inghinală, cum ar zice paradisiacii.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele