Produsele agroalimentare, promovate cu bani europeni

36
6 minute de lectură

Comisia Europeană a aprobat un buget mai mare pentru promovarea produselor agroalimentare pe piața comună europeană, dar și în afara UE. Astfel, pentru anul în curs, s-au alocat cu 12,5 milioane de euro mai mult, față de 2018, ajungând la 191,6 milioane de euro. Organizațiile profesionale, organizațiile de producători și grupurile agroalimentare responsabile pentru activitățile de promovare sunt așteptate să depună proiecte până la jumătatea lunii aprilie 2019.

Prin acest program de finanțare pentru promovare, UE le oferă posibilitatea agenților economici care activează în domeniul agroalimentar să-și promoveze produsele atât pe piața internă a UE, cât și în țări mai îndepărtate din Asia, America de Sud, Canada. Promovarea se poate face chiar mai eficient de către organizații profesionale, lucru pe care chiar și Comisia Europeană îl încurajează. În interiorul UE, accentul se pune pe campaniile care promovează diferitele sisteme și etichete de calitate ale UE, inclusiv denumirile de origine protejate (DOP), indicațiile geografice protejate (IGP) și specialitățile tradiționale garantate (STG), precum și produsele ecologice.

În plus, o parte din finanțare este orientată către anumite sectoare specifice, cum ar fi producția sustenabilă de orez și sectorul fructelor și legumelor. Acesta din urmă a fost ales în mod specific pentru a promova o alimentație sănătoasă în rândul consumatorilor din UE. De asemenea, vor fi finanțate programe care evidențiază metode specifice de producție agricolă în UE, cum sunt siguranța alimentară, trasabilitatea, autenticitatea, etichetarea, aspectele nutriționale și de sănătate, bunăstarea animalelor, respectul pentru mediu și sustenabilitatea), precum și caracteristicile produselor UE în ceea ce privește calitatea, gustul, diversitatea sau tradițiile.

Promovare în Asia, America de Sud și Canada

Comisia Europeană a precizat, la aprobarea programului, că pentru țările terțe finanțarea se asigură pentru promovarea în țări precum China, Japonia, Coreea, din Asia de Sud-Est, din Asia de Sud, Canada, SUA, Mexic și Columbia; în cazul programelor simple, când se înregistrează perturbări pe piață/cerere de propuneri suplimentară; programe privind sistemele de calitate ale UE [(DOP, IGP, STG, mențiuni de calitate facultative), produse ecologice, produse din regiuni ultraperiferice sau programe care evidențiază metodele de producție agricolă din Uniune (siguranța alimentară, trasabilitatea, autenticitatea, etichetarea, aspectele nutriționale și de sănătate, bunăstarea animalelor, respectul pentru mediu și sustenabilitatea) și caracteristicile produselor UE în ceea ce privește calitatea, gustul, diversitatea sau tradițiile agroalimentare responsabile pentru activitățile de promovare.

Pe lângă creșterea totală a sumei alocate pentru 2019, a crescut semnificativ și rata de cofinanțare UE, în comparaţie cu vechea politică (70% pentru programele simple prezentate de o organizaţie dintr-un stat membru, 80% pentru programele multinaţionale şi programele care vizează ţările terţe, 85% pentru programele de criză). Cofinanţarea naţională dispare și astfel se creează condiţii de concurenţă echitabile. Acest lucru face posibilă punerea în aplicare a unei strategii europene de promovare care va permite o mai bună direcţionare a acţiunilor de promovare și care ar trebui să conducă la: creşterea numărului programelor care vizează ţările terţe şi al programelor multinaţionale (programe reprezentate de către organizaţii din mai multe state membre) printr-o rată a cofinanţării sporită pentru aceste două categorii. De asemenea, este posibilă creşterea gradului de informare a consumatorilor din UE cu privire la calităţile produselor agricole europene în general şi, în special, ale produselor certificate de sistemele de calitate europene.

Lărgirea domeniului de aplicare a măsurilor vizează nu doar extinderea categoriilor beneficiarilor eligibili prin includerea organizaţiilor de producători, ci și a gamei de produse, în special la produsele agroalimentare prelucrate, cum ar fi pâinea, pastele sau ciocolata; menţionarea originii şi afişarea mărcilor produselor, în cadrul anumitor limite.

Organizațiile profesionale, printre principalii beneficiari

Simplificarea procedurilor administrative în evaluarea şi selecţia programelor are loc într-o singură etapă în cadrul Comisiei Europene. De asemenea, facilitarea gestionării programelor multinaţionale, elaborate în comun de organizaţii din mai multe state membre, se realizează prin intermediul Agenţiei Executive pentru Consumatori, Sănătate şi Alimente – CHAFEA. CE susține că un element-cheie al noii politici de promovare îl reprezintă stabilirea prin Decizie de punere în aplicare a Comisiei a unui program anual de lucru. În document sunt prevăzute priorităţile strategice pentru acţiunile de promovare în ceea ce priveşte produsele, sistemele şi pieţele vizate şi bugetele corespunzătoare alocate. „Obiectivul este de a avea o politică dinamică şi proactivă, adaptată în fiecare an la noile oportunităţi de piaţă şi la nevoile sectorului.

Programul anual de lucru este pus în aplicare ca urmare a publicării, la începutul fiecărui an, a cererilor de propuneri de programe de promovare”, subliniază Comisia. Acesta se adresează organizațiilor profesionale și interprofesionale, grupurilor și organizațiilor de producători, precum și celor din sectorul agroalimentar, care au ca obiect de activitate acțiuni de promovare. Programele simple pot fi depuse de una sau mai multe organizații din aceeași țară a Uniunii Europene, iar programele multinaționale provin de la cel puțin două organizații naționale din cel puțin două state membre sau din organizații europene.

Asociațiile de producători din Uniunea Europeană, inclusiv din România, au putut accesa și în anul 2018 fonduri europene pentru promovarea produselor agroalimentare pe piețele internaționale. Potrivit datelor Comisiei Europene, anul trecut, s-a acordat o finanțare de 169 de milioane de euro pentru aceste activități, cu 27 de milioane de euro mai mult decât în 2017. În fiecare an, CE a majorat bugetul pentru promovare, dar în România, în special în primii ani, s-a cheltuit doar o mică parte din bani. Sectorul care a accesat cele mai mari sume pentru promovarea pe piețele externe a fost cel al vinurilor. Mulți producători de vinuri au folosit această oportunitate pentru a se face cunoscuți în SUA, Japonia, China.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele