

După ce a negociat acorduri comerciale cu China, Mexic, Canada, Coreea de Sud și Japonia, președintele american, Donald Trump, își va concentra acum atenția asupra următoarei sale ținte: Uniunea Europeană.
Săptămâna trecută, liderul de la Casa Albă a spus cât se poate de clar, la Forumul Economic Mondial de la Davos, că Administrația sa va începe rapid negocieri agresive în vederea unui acord comercial cu Bruxelles-ul, potrivit CNN. Iar dacă nu se vor înregistra rapid progrese, va impune tarife de până la 25% pe vehiculele fabricate în Uniunea Europeană.
„Am vrut să mă ocup de China mai întâi. Am vrut să mă ocup de Mexic și Canada. Însă acum că am rezolvat (aceste etape – n.r.), ne vom ocupa de Europa“, a spus Trump într-un interviu acordat CNBC.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a avut o întâlnire cu președintele Trump la Davos, ambii lideri angajându-se cu acest prilej să negocieze rapid un acord. Potrivit presei germane, von der Leyen a estimat că un acord ar putea fi semnat chiar în următoarele câteva săptămâni.
În 2018, relația transatlantică a produs 1,3 trilioane de dolari, conform statisticilor guvernamentale americane. La un loc, cele 28 de state membre ale Uniunii Europene au constituit cea mai mare piață pentru exporturile Statelor Unite, în 2018.
Cu toate acestea, experții estimează că luarea în calcul a unui acord rapid va exclude posibilitatea punerii în discuție a problemelor majore care, timp de decenii, au împiedicat Statele Unite și Uniunea Europeană să ajungă la un acord cuprinzător de natură să stimuleze semnificativ comerțul.
Efortul precedent, Parteneriatul Transatlantic pentru Comerț și Investiții, a fost declarat depășit înainte de a putea fi finalizat. Activiștii din Europa au fost atunci alarmați de perspectiva importului de produse agricole modificate genetic și carne tratată cu hormoni. În plus, victoria obținută în alegeri de Trump, care a făcut campanie în 2016 împotriva unor noi acorduri, a fost lovitura de grație pentru acordul aflat atunci pe masa tratativelor.
Potrivit lui Chad Bown, din cadrul Institutului Peterson pentru Economie Internațională, termenii unui nou acord sunt neclari, dar este puțin probabil să poată rezolva problemele legate de reglementări ce previn o creștere semnificativă a comerțului transatlantic.
„Într-o perioadă scurtă de timp, cred că e foarte puțin probabil să se rezolve disparitățile majore legate de agricultură dintre Statele Unite și Uniunea Europeană“, a comentat Bown.
Administrația Trump ar putea alege să meargă pe o altă variantă. De când a devenit președinte, Trump a început negocieri cu Coreea de Sud, Canada și Mexic, negocieri din care au rezultat ajustări la acordurile comerciale existente. Din negocierile cu China a rezultat un acord de „primă etapă“. La rândul său, Japonia a fost și ea convinsă să semneze un acord limitat pentru a evita impunerea de noi tarife.
Poate fi Europa abordată în același mod?
„Cu Europa, lucrurile stau diferit. Nu am ajuns niciodată la o înțelegere deplină cu ei asupra niciunui acord“, a spus Bown. „Astfel, nu avem cum să știm ce s-ar putea cârpi sub forma unei chestii pe care să o numim acord comercial“, a explicat el.
În ultima săptămână, liderul de la Casa Albă și-a reînnoit amenințările de a crește la 25% tarifele asupra vehiculelor fabricate în Uniunea Europeană.
„Uitați cum stau lucrurile, dacă nu facem ceva, voi fi nevoit să acționez și această acțiune va presupune tarife foarte mari asupra mașinilor europene și a altor produse care ne intră în țară“, a avertizat Trump.
Măsura ar lovi în mod direct industria europeană, făcând autoturismele produse de Volkswagen, BMW sau Daimler mult prea scumpe pentru a fi cumpărate de americani. Germania, unde sectorul manufacturier este afectat de recesiune, cu siguranță nu-și permite aceste taxe. Însă efectul negativ ar afecta și creșterea economică a Statelor Unite.
O astfel de decizie „în mod sigur va avea implicații negative majore“, atât pentru economia Europei, cât și pentru cea a Statelor Unite, a explicat economistul-șef al Deutsche Bank Securities, Torsten Slok.
Totul va depinde de detalii și dacă Statele Unite vor decide să taxeze autoturisme, componente sau ambele. Există riscul unei greșeli de calcul, susține Bown.
„Europa nu este Japonia. Europa nu este China“, a spus el. „Dacă Trump va impune tarife auto asupra Europei, există semnale că socotelile Europei se vor schimba. Vor fi nevoiți să dea un răspuns pe măsură, în condițiile în care au o economie de dimensiuni egale“ cu cea a SUA, a explicat el.
Cancelarul Germaniei, Angela Merkel, a declarat la Davos că speră că un acord cu Statele Unite se va putea încheia rapid, reiterând, pe de altă parte, convingerea că un cadru comercial multilateral este mai benefic pentru prosperitatea globală. ■