Europa piețelor deschise de energie
Comisia Europeană cere statelor membre să deschidă pieţele de electricitate şi gaze naturale şi să elimine preţurile reglementate, odată cu introducerea unor măsuri de protecţie doar pentru consumatorii vulnerabili, potrivit unei declarații a comisarului european pentru Energie şi Schimbări Climatice, Arias Miguel Canete. Declarația vine în contextul în care guvernul de la București tocmai a făcut o serie de modificări controversate în legislația privind piața de energie. Acestea vizează atât introducerea unor taxe suplimentare pentru companiile din domeniul energetic, cât și plafonări de prețuri.
Guvernul
a decis inițial, prin Ordonanța 114/2018, să plafoneze prețul pe MWh pentru toți
consumatorii de gaze. Când s-a pus problema plafonării doar pentru consumatorii
vulnerabili, s-a constatat că nu există o definiție a consumatorului vulnerabil şi toţi consumatorii
casnici plătesc aceleaşi tarife reglementate la electricitate şi gaze. „Cerem statelor membre să elimine preţurile
reglementate şi să deschidă piaţa. Înţelegem că pentru consumatorii vulnerabili
s-ar putea să mai fie nevoie de reglementarea preţurilor o perioadă, iar până
la urmă va trebui să asigurăm preţuri mai mici pentru consumatorii vulnerabili.
Acesta este unul dintre elementele cele mai importante ale guvernanţei pe care
am instituit-o”, a răspuns oficialul european. El a arătat că toate eforturile făcute de fapt
urmăresc crearea unei pieţe energetice eficiente, adică să avem concurenţă şi
preţuri cât mai mici, toate acestea în avantajul consumatorilor vulnerabili. „În pachetul «Energie
curată pentru toţi» am luat foarte în serios situaţia consumatorilor
vulnerabili. Nu există o definiţie europeană a consumatorilor vulnerabili, dar
am cerut guvernelor să existe o înţelegere clară a ceea ce înseamnă consumator
vulnerabil, să monitorizeze sărăcia energetică a cetăţeanului şi să ia măsuri
pentru a se reduce nivelul de sărăcie energetică din UE”, a spus oficialul
european. Potrivit lui Canete, o
mare problemă o reprezintă pierderile de energie ale clădirilor în care
locuiesc oamenii săraci. „Trebuie,
deci, să luăm măsuri mai ales pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a
clădirilor. De obicei, consumatorii vulnerabili locuiesc în clădiri care nu au
izolaţie şi consumă foarte multă energie. Prin urmare, am discutat acest lucru
în cadrul politicilor de eficienţă energetică şi ne-am gândit la problema
locuinţelor. Obiectivul tuturor măsurilor este să oferim preţuri mici”, a
repetat comisarul.
Ministrul român al energiei, Anton Anton, a susține că și în România există
programe de reducere a consumului de energie. „Nu uitaţi că şi noi facem izolaţii, acțiuni ce fac
parte din planul de a reduce consumul de energie. Mai ţineţi cont de un lucru:
există şi ceea ce se cheamă Rabla la electrocasnice, ceea ce este acelaşi
lucru, adică să înlocuieşti un electrocasnic vechi, ineficient, cu un
electrocasnic nou, becuri şi aşa mai departe. Noi încercăm de foarte multă
vreme să ajutăm consumatorul vulnerabil, într-un fel sau în altul, gândiţi-vă
la ajutoarele de încălzire. Există anveloparea clădirilor, aceasta este pentru
toată lumea, inclusiv pentru consumatorul vulnerabil, mai înainte v-am spus de Rabla
la electrocasnice. Sigur că trebuie să ne uităm puţin mai larg, pentru că noi
credem că în perioada asta trebuie să protejăm şi din punctul de vedere al
preţurilor, am introdus în Ordonanţa 114 aceste limitări, pe care şi Comisia
Europeană le acceptă pentru o perioadă limitată de timp”, a susţinut ministrul. Iniţial, OUG 114/2018 a prevăzut plafonarea la 68
de lei pe MWh a preţului gazelor de producţie internă pentru toată piaţa, iar
săptămâna trecută, Guvernul a modificat ordonanţa şi au rămas plafonate
cantităţile de gaze pentru consumatorii casnici şi pentru CET-uri. Aceasta după ce, la începutul lunii martie, Comisia
Europeană a declanşat procedura de infringement împotriva României, arătând că
prevederile OUG 114/2018 încalcă directivele europene din domeniul gazelor.
Definirea consumatorilor vulnerabili
Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) consideră că măsura corectă pe care ar fi trebuit să o ia Guvernul era definirea consumatorilor vulnerabili de electricitate şi gaze şi asigurarea de măsuri de protecţie doar pentru persoanele care au nevoie, în locul revenirii la piaţa reglementată pentru toţi consumatorii casnici de electricitate. „De când a apărut OUG 114, în decembrie 2018, ne aflăm într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie. Este nevoie acută de predictibilitate şi stabilitate în legislaţia primară, precum şi în reglementările secundare, pentru ca participanţii la piaţă să îsi poată continua activitatea în condiţii normale. Noua variantă, cu modificări, a OUG 114/ 2018 trebuie să treacă rapid prin Parlament”, a afirmat Ion Lungu, preşedintele AFEER,.

El a arătat că, la nivel european, există multe schimbări legislative, care trebuie preluate în legislaţia naţională. „Pentru sectorul energetic românesc, schimbările legislative au fost multe, importante şi încă nu s-au terminat. Nu avem încă forma finală a OUG 114. Probabil vor urma noi reglementări emise de ANRE. Este adevărat că, faţă de prima variantă a ordonanţei, s-au făcut ajustări importante”, a mai spus Lungu. Referitor la contribuţia de 2% din cifra de afaceri pentru companiile din sector, el a arătat că inclusiv oficialii ANRE au recunoscut că suma este prea mare şi că nu are nevoie de aceşti bani. Pe de altă parte, AFEER apreciază modul în care ANRE a înţeles prevederile OUG 114/ 2018 privind aplicabilitatea contribuţiei băneşti de 2% raportată la cifra de afaceri aferentă activităţii de furnizare, pentru a se evita aplicarea în cascadă a acesteia în factura clientului final. AFEER mai arată că ANRE a avut o abordare corectă privind reglementarea preţului pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de trei ani. „ANRE a avut abordarea corectă, prin acreditarea unui număr mare de Furnizori de Ultimă Instanţă opţionali, ce le permite acestora să păstreze portofoliul de clienţi. Totuşi, este surprinzătoare pentru noi această decizie de reintroducere a pieţei reglementate, în condiţiile în care nu au existat semnale că erau nereguli în piaţă. Niciun raport al ANRE sau al Consiliului Concurenţei nu a arătat distorsiuni ori alte motive de îngrijorare. Piaţa liberă funcţiona corect. Pe de altă parte, de la jumătatea anului trecut, au existat creşteri ale preţului pe piata angro, ceea ce, probabil, a îngrijorat autorităţile, determinându-le să revină la preţurile reglementate. Dar, în opinia noastră, măsura corectă era definirea consumatorilor vulnerabili şi asigurarea de măsuri de protecţie doar pentru persoanele care au nevoie de această protecţie”, a mai arătat preşedintele AFEER.
Unii furnizori vor renunța la „casnici”
Reprezentanţii asociaţiei susţin că este posibil ca, în noul context
legislativ, unii furnizori să renunţe la clienţii casnici şi care, probabil,
vor dispărea din această piaţă. În același timp, furnizorii de energie vor fi
şi mai interesaţi să ofere pachete complexe şi servicii suplimentare
clienţilor. De remarcat că se înregistrează, în continuare, multe acţiuni de
promovare a pieţei libere pentru consumatorii casnici, fapt ce arată
viabilitatea pieţei. De asemenea, este posibil ca piaţa să evolueze, în
sensul unei oferte de preţuri mai bune pe piaţa liberă decât pe piaţa
reglementată. Într-adevăr, furnizorii de energie sunt obligaţi să ofere preţuri
reglementate timp de trei ani, dar consumatorii casnici pot alege fie să rămână
în piaţa liberă, fie să treacă în piaţa reglementată. Potrivit AFEER, în contextul pachetului
de reglementări europene numit „Energie curată pentru toţi europenii”,
autorităţile române trebuie să respecte drepturile consumatorilor, precum
uşurinţa de a schimba furnizorul. „Se doreşte ca, nu mai târziu de 2026, aceasta să se realizeze într-un
interval scurt de 24 de ore. În acest moment, în România, acest proces nu este
chiar atât de simplu, dar trebuie să ne pregătim”, subliniază AFEER.