Profilul omului de afaceri în 2019: Între 40-49 de ani, cu studii superioare și căsătorit

13
7 minute de lectură
Sursa: Pexels

Majoritatea oamenilor de afaceri români sunt bărbați, cu vârste cuprinse între 40-49 de ani, au studii superioare, sunt căsătoriți și locuiesc în București, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță Frames, transmite Mediafax. În total, peste 1,8 milioane de oameni au făcut afaceri în 2019, cu 63.000 mai mulți ca anul trecut. Cei mai mulți dintre aceștia, 1,4 milioane, sunt acționari la companii active, 62,52% dintre ei sunt bărbați (888.792), iar 532.756 (37,48%) sunt femei.

Domeniile cele mai populare pentru afaceri sunt comerț, construcții și activități profesionale, științifice și tehnice. Datele statistice arată un interes în creștere al românilor pentru afaceri, în ciuda provocărilor din economie. Dovadă că în primele 10 luni din acest an, potrivit datelor Registrului Comerțului, s-au înființat peste 116.000 de companii și PFA-uri, astfel că numărul total al business-urilor active a ajuns la cifra de 1.358.729.

La finele lunii octombrie, în economia românească activau în total 979.773 de firme și 378.956 de PFA/II/IF.

În aceste business-uri erau implicate peste 415.000 de persoane în calitate de persoane fizice autorizate și membri ai întreprinderilor din zona IF/II, alături de alte 1.421.548 de persoane în calitate de acționari la societățile comerciale, cu 76.411 mai mulți decât în anul precedent.

„Într-un an în care România s-a aflat în fața unor multiple provocări, investitorii s-au adaptat realităților din economie și au investit în dezvoltarea unor business-uri în aproape toate domeniile de activitate, în prim-plan aflându-se, bineînțeles, cele associate consumului, comerțul, transporturile și construcțiile. Chiar dacă din punct de vedere al numărului investitorilor, lucrurile arată bine, economia suferă încă de lipsă de finanțare, o dovadă fiind și faptul cele mai multe firme nou înființate în 2019 sunt SRL-uri, peste 81.690, urmate de PFA-uri, cu 22.300”, scrie în analiză.

A crescut numărul femeilor de afaceri

Numărul femeilor din business a crescut cu 31.005 în primele 10 luni din 2019 față de anul trecut, mai arată studiul.

,,Statisticile arată că, în ultimii 10 ani, femeile au devenit o prezență tot mai activă în mediul de business, dovadă că, față de anul de referință 2013, în acest an avem cu peste 124.677 mai multe doamne în poziția de acționari la companiile active, prezența lor fiind semnificativă în zona business-urilor creative și a celor care dezvoltării servicii de sănătate, educație și asistență socială”, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.

Femeile înregistrează o prezență semnificativă în mediul de afaceri în mai multe zone din țară. Spre exemplu, peste 40% din antreprenorii din Tulcea, Galați, Dolj, Hunedoara și Brăila sunt femei. Media femeilor de afaceri la nivel național este de 37,4%, se mai arată în analiză.

Statisticile mai arată că cei mai mulți acționari au vârsta între 40-49 de ani (409.786 – 28,8%), urmați de cei între 30-39 ani – 375.326 (26,4%), cei de 50-59 ani – 275.907 (19,41%) și de cei peste 60 de ani – 236.566 (16,64%).

Scade numărul tinerilor care intră în afaceri

Numărul tinerilor de până în 29 de ani prezenți în afaceri în calitate de acționari este în continuă scădere. Față de anul 2013, în acest an sunt cu peste 6.500 de tineri mai puțini prezenți în business. Tinerii de până în 29 de ani au ajuns să reprezinte 8,72% din totalul acționarilor ((123.963 persoane), cu aproape 4 procente sub nivelul din 2013.

,,Motivele pentru care tinerii întârzie să reprezinte un contingent important în mediul de afaceri țin, cel mai probabil, de lipsa banilor. Cum băncile întârzie să ofere credite de investiții, mai ales antreprenorilor aflați la început de drum, cel mai probabil mare parte din tineret a preferat să își găsească un loc de muncă, ca angajat, mai ales că economia duce oferă o multitudine de joburi pe salarii mai mari decât în urmă cu 5-6 ani’’, spun analiștii de la Frames.

În București, numărul acționarilor tineri a scăzut cu peste 8.500 față de anul 2013 (31.552).

Pe de altă parte, mulți dintre tinerii care în 2013 intrau în afaceri acum se află în zona de vârstă 30-39 ani, care cunoaște o dinamică în creștere față de anii trecut.

După București (23.037), cei mai mulți tineri implicați în afaceri sunt din Cluj (7.539), Ilfov (5.890), Timiș (5.681),Constanța (4.990) și Iași (4.572).

La polul opus, cei mai mulți oameni de afaceri în vârstă de peste 60 de ani se află în București (53.787), Cluj (10.989), Timiș (10.623) și Constanța (9.909).

În ceea ce privește studiile, peste 52% dintre oamenii de afaceri prezenți în busines în 2019 au studii superioare, 36% au studii medii, iar 12% nu și-au declarat nivelul educațional.

De asemenea, 64% sunt căsătoriți, în scădere cu 9% față de situația din 2018, 21% sunt singuri/divorțați/văduvi, iar 15% nu și-au declarat situația.

Cele mai atrăgătoare industrii pentru investiții

Analiza arată, totodată, că cele mai atrăgătoare domenii de investiții, luând în calcul numărul de firme nou înființate în 2019, sunt cele din comerțul și service-urile auto (25.976 firme), in creștere cu 17% față de anul trecut, construcții (12.841), cu un plus de 25%, activitățile profesionale, științifice și tehnice (10.888), industria prelucrătoare (9680) și transport și depozitare (9352).

La polul opus, au scăzut cu peste 50% firmele din agricultura, silvicultura și pescuitul (7947 firme).

,,Consumul este principalul motor al economiei, iar dinamica business-ului reflect acest lucru. Serviciile vin, de asemenea, puternic din urmă, la fel ca și construcțiile unde, urmare a creșterii cererii, interesul pentru dezvoltarea de unități locative, în principal, a crescut semnificativ. Surprinde agricultura, un domeniu în care apetitul de investiții a scăzut în 2019, pe fondul creșterii costurilor operaționale și a concurenței acerbe venită din zona importurilor’’, afirmă analiștii.

Marile orașe, principalii poli economici

Îngrijorător este un fenomen economic care s-a extins semnificativ în ultimii ani și anume enclavizarea business-ului în jurul marilor orașe.

„Dezvoltarea economică a României tinde spre extreme, din punct de vedere regional. Avem câteva orașe mari care acumulează mare parte din investiții și avem tot mai multe zone părăsite de investitori, în ciuda costurilor operaționale net inferioare. Lipsa infrastructurii și migrația forței de muncă către marile orașe au făcut ca județe precum Botoșani, Vaslui, Tulcea, Covasna, Harghita, Olt, Teleorman, Mehedinți etc. să înregistreze un recul semnificativ din punct de vedere economic, reliefat, dincolo de business, în nivelul de trai al locuitorilor”, afirmă analiștii.

Astfel, din punct de vedere geografic, cei mai mulți acționari din business-ul românesc sunt în:

  • București (324.831)
  • Cluj (79.156)
  • Timiș (65.970)
  • Ilfov (63.154)
  • Constanța (57.623)
  • Bihor (48.166)
  • Brașov (46.945).

La polul opus se află județele:

  • Călărași (11.633)
  • Tulcea (10.920)
  • Ialomița (9.935)
  • Covasna (9.419)
  • Mehedinți (9.168)

Analiza a fost realizată în luna noiembrie 2019, pe baza datelor oficiale comunicate de companii la Oficiul Național al Registrului Comerțului și datelor proprii, la nivelul primelor 10 luni din 2019. În statistică nu sunt incluse firmele aflate în insolvență, faliment, radiate, dizolvate, aflate în process de lichidare sau reorganizare judiciară.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele