În anul 2017, s-a format un balon speculativ pe monedele virtuale. Balonul s-a spart pe parcursul anului 2018. Astfel, criptomoneda cea mai reprezentativă pentru spațiul crypto – bitcoin – a scăzut de la un maxim de 19.800 USD la finalul anului 2017 către un minim de 3.500 USD la începutul anului 2019. Și capitalizarea criptomonedelor a scăzut, chiar și mai abrupt. De la peste 800 de miliarde de dolari la finalul anului 2017 către 100 de miliarde de dolari la începutul anului 2019.
O paralelă care se poate face cu evoluția pieței de criptomonede este balonul speculativ dotcom, care s-a spart la începutul anilor 2000. La finalul anilor ’90, era suficient ca o companie să fie denumită dotcom, că prețul acțiunilor acesteia creștea exponențial (similar cu ceea ce s-a întâmplat cu noile monede crypto).
Ulterior crizei dotcom, cum modelele de business ale acestor companii nu erau sustenabile (similar cu majoritatea modelelor de business din spatele monedelor crypto), aceste companii au dispărut.
Însă au fost și companii dotcom care au supraviețuit crizei respective. Și nu numai că au supraviețuit, ci au și ajuns să domine industria IT (sau alte industrii). Câteva exemple: Amazon – fondată în anul 1994 de Jeff Bezos, Google – fondată în anul 1998 de Larry Page și de Sergey Brin; PayPal, fondată, printre alții, de Elon Musk și de Peter Thiel. Ulterior crizei dotcom, pe măsură ce industria s-a maturizat, au fost fondate și alte companii, cum ar fi Facebook, în 2003, de Mark Zuckerberg și de Eduardo Saverin.
Revenind la paralela cu piața criptomonedelor, odată ce balonul speculativ s-a spart, piața a început să crească, selectiv, capitalizarea în prezent aproape s-a triplat față de începutul anului și, de asemenea, valoarea principalei monede crypto (Bitcoin) aproape s-a triplat, tranzacționându-se în prezent la peste 9.000 USD.
Mai mult, au început să apară aplicații comerciale, de transfer de fonduri, și, de asemenea, s-au format consorții în special de instituții financiare, care să testeze aplicabilitatea comercială a monedelor crypto. Un exemplu de asemenea aplicație a monedelor crypto este posibilitatea oferită de fintech-ul Revolut de a avea conturi (și de a putea face plăti) în principalele monede crypto.
Însă, la începutul săptămânii, au fost făcute două anunțuri care au potențialul de a crește exponențial utilizarea criptomonedelor și de a arăta că tehnologia s-a maturizat.
Astfel, luni, 17 iunie 2019, Ripple a anunțat un parteneriat strategic cu Money Gram. Ripple este o monedă crypto, a treia din lume la capitalizare, susținută de un consorțiu de bănci globale, iar printre investitori sunt Accenture, Santander, Standard Chartered, Google Ventures, CME. Money Gram este unul dintre cele mai mari servicii globale de transfer de bani. Conform acordului strategic, Ripple va deveni partenerul-cheie al MoneyGram, pentru plățile transfrontaliere și decontarea valutară utilizând active digitale.
În ziua acestui anunț, în sesiunea de tranzacționare, acțiunile Money Gram mai mult decât s-au dublat: au crescut cu 152%.
A doua știre este și mai spectaculoasă: pe data de 18 iunie, Facebook a anunțat lansarea propriei monede crypto, la începutul anului viitor, monedă ce se va numi Libra și care va fi globală.
Conform comunicatului Facebook, motivul lansării este: „Pentru mulți oameni din întreaga lume, chiar și serviciile financiare de bază sunt încă inaccesibile: aproape jumătate dintre adulții din lume nu au un cont bancar activ, iar proporția acestora este și mai mare în țările în curs de dezvoltare și chiar mai ridicată pentru femei. Costul acestei excluderi este ridicat – aproximativ 70% din întreprinderile mici din țările în curs de dezvoltare nu au acces la credite și 25 de miliarde de dolari sunt pierduți de migranți în fiecare an prin taxe de transfer de fonduri”.
Plățile cu această monedă vor putea fi realizate atât prin aplicațiile Facebook – WhatsApp și Facebook Messenger –, cât și printr-un portofel digital dezvoltat de Facebook, numit Calibra. Facebook se așteaptă undeva la 1,7 miliarde de utilizatori ai noii monede (la finalul lui martie, Facebook avea aproape 2,4 miliarde de utilizatori activi).
Printre partenerii (în număr de 27) Facebook pentru această monedă, sunt Visa și Mastercard (care o vor accepta oriunde este afișată sigla lor), precum și Vodafone, PayPal, Uber, Lyft, eBay.
Anunțul Facebook vine după anunțul din primăvară al lui Apple privind lansarea unui card de credit Apple. Iar pe lângă Facebook și Apple, mai sunt două companii care pot avea un cuvânt greu de spus în domeniul plăților: Amazon și Google.