Schimbări minore ale OUG 19 pe segmentul telecom. Prețurile cresc

63
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 26: A staff member works next to a 5G logo at the Xiaomi booth on day 2 of the GSMA Mobile World Congress 2019 on February 26, 2019 in Barcelona, Spain. The annual Mobile World Congress hosts some of the world's largest communications companies, with many unveiling their latest phones and wearables gadgets like foldable screens and the introduction of the 5G wireless networks. (Photo by David Ramos/Getty Images)

Majoritatea operatorilor mari din domeniul telecom au anunțat măriri de tarife „în contextul creșterii majorității costurilor legate de operațiunile pentru furnizarea serviciilor de comunicații”. Vom plăti „al 13-lea abonament”.

Față de proiectul de ordonanță apărut inițial pe website-ul Finanțelor, varianta publicată pe 29 martie 2019 în Monitorul Oficial a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 19/2019 (care modifică prevederi ale OUG 114/2018) a venit cu o serie de modificări și pentru sectorul telecomunicațiilor. Astfel, ordonanța suspendă aplicarea până la 1 septembrie 2019 a prevederii din OUG 114 potrivit căreia furnizorii de rețele de comunicații electronice care încheie contracte de instalare, întreținere, înlocuire a rețelelor de comunicații electronice și a elementelor de infrastructură necesare susținerii acestora sau efectuează lucrări de acces pe proprietăți, fără existența dreptului de acces sau în lipsa autorizației de construire, se sancționează cu amendă în cuantum de până la 10% din cifra de afaceri, proporțional cu numărul de utilizatori deserviți fără autorizație, respectiv cu câte un procent la 100 de utilizatori. De asemenea, s-a modificat prevederea prin care se instituia amenda calculată pentru utilizarea frecvențelor radio fără licență de 0,1% în raport cu cifra de afaceri a anului precedent a celui care a săvârșit contravenția, în loc de cifra de afaceri la nivelul ramurii CAEN, calculată pentru fiecare zi de utilizare fără licență.

„Al 13-lea abonament”

Deși făcute în sensul dorit de operatorii din piață, modificările nu schimbă semnificativ noul cadru de reglementare instituit de OUG 114/2018 în sector, respectiv creșterea costurilor legate de furnizarea serviciilor de comunicații. Iar piața telecom românească pare a fi deosebit de senzitivă la acest aspect, după cum o arată și ultimele evenimente din sector, respectiv majorarea tarifelor percepute de companiile din domeniu de la clienții lor.

Astfel, recent, UPC și Vodafone și-au notificat utilizatorii că vor avea de plătit mai mult începând din luna mai pentru serviciile de comunicații la care sunt abonați, „în contextul creșterii majorității costurilor legate de operațiunile pentru furnizarea serviciilor de comunicații”. Dacă nu sunt de acord cu majorările, cei notificați pot denunța unilateral contractul, în termen de 30 de zile. „Începând cu data de 1 mai, preţul lunar pentru serviciile de televiziune şi internet se va majora cu câte 2,38 lei (TVA inclus) pentru fiecare dintre aceste servicii. Această modificare nu se aplică serviciului de telefonie, extraopţiunilor de televiziune (de exemplu HBO, Sport etc.) sau chiriilor de echipamente“, anunța UPC într-o astfel de notificare către un client.

Luna trecută, Telekom (fostele Romtelecom și Cosmote) anunța și ea că prețul pentru fiecare serviciu fix (voce fixă, internet, TV) și pentru fiecare abonament mobil va fi majorat începând cu 15 aprilie 2019, măsură motivată, de asemenea, de „creșterea costurilor asociate furnizării serviciilor de comunicații”. „Prețul pentru fiecare serviciu fix (voce fixă, internet, TV) și pentru fiecare abonament mobil, pentru clienții rezidențiali, va fi majorat cu 0,42 euro, TVA inclus, (0,35 euro, fără TVA), adică aproximativ 2 lei, începând cu 15 aprilie 2019. Această majorare nu se aplică opțiunilor de televiziune, ratelor la telefoane sau chiriilor de echipamente fixe. Clienții business vor primi o notificare scrisă în care sunt anunțați, de asemenea, de schimbări aferente contractelor”, își notifica Telekom România clienții.

Grupul DIGI/RCS&RDS, cel mai mare operator local de cablu TV și internet fix, anunțase încă din ianuarie că va crește, de la 1 martie 2019, prețurile anumitor servicii furnizate „pentru a răspunde nevoii continue de dezvoltare și de creștere a calității serviciilor furnizate, precum și pentru a reacționa la creșterea continuă a costurilor pe care le suportă”.

Deși mici în valoare nominală (0,42 euro; 2,35 lei), măririle de tarife încarcă nota de plată a unui consumator de servicii de comunicații cu sume cuprinse între 5% și 10% lunar (sau anual, dacă luăm anul ca interval de referință). Spre exemplu, un abonat Telekom Romania care anterior plătea un abonament de 151 de lei (în care intra și plata chiriei echipamentelor, în valoare de 40 de lei), după noile modificări va plăti circa 165,5 lei, adică o diferență de 14,5 lei. Pentru 12 luni, diferența se cifrează astfel la 174 de lei. Adică, OUG 114/2018 introduce pentru client plata celui „de-al 13-lea abonament” (ca să parafrazăm deja renumita sintagmă al 13-lea salariu).

Prețurile mari au eliminat operatori din piață

La nivelul companiilor din domeniul comunicațiilor, mărirea de tarife va trebui să acopere necesarul de investiții preconizat a fi necesar pentru construirea rețelei 5G și lansarea serviciilor în acest spectru. Spre exemplu, dacă vom lua Vodafone sau Orange, cu circa 10 milioane de clienți fiecare, o creștere de tarife lunară per client de 1-2 euro le va aduce 10-20 de milioane de euro lunar, adică 120-240 de milioane de euro pe an, în condițiile în care o licență 5G ar putea să ajungă la 500 de milioane de euro, conform tarifelor din OUG 114/2018, stabilite doar pe criterii contabile pentru colectarea de bani la buget și nu pe criterii economice, cum ar fi normal. În premieră mondială, prețurile de pornire la licitațiile pentru alocarea frecvențelor pentru 5G sunt calculate la procent din cifra de afaceri, când, de regulă, prețul de pornire se calculează pe Mhz/pe locuitor.

Totuși, ar putea să mai existe loc de negocieri între sectorul telecom și autorități.

„Ceea ce am discutat cu operatorii de telefonie mobilă a fost, pe de o parte, o realocare şi redistribuire a frecvenţelor, astfel încât ele să se regăsească şi în funcţie de valoarea comercială a fiecărei frecvenţe şi cred că am ajuns la un acord care va suplini anumite impuneri de taxe în perspectiva unei licitaţii. Există şi posibilitatea ca pe anumite tipuri de frecvenţă să reglăm anumite comisioane impuse. Ce pot să vă asigur este că atât timp cât sunt ministru, totul merge în consultare publică, absolut fiecare document ce ţine de bunul parcurs al licitaţiei de 5G va fi în consultare publică”, anunța ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Alexandru Petrescu.

Conform Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), licitația pentru licențele 5G și prelungirea licențelor 3G ar trebui să aibă loc în a doua parte a acestui an, astfel încât până la jumătatea lunii decembrie benzile de frecvenţe să fie alocate.

„Noi ne-am propus ca, până la sfârşitul lunii iulie, să venim cu o analiză completă şi cu decizia de alocare a frecvențelor, care să cuprindă şi partea de obligaţii din partea operatorilor. La finalul lunii iulie, vom aveam tot proiectul final. Intenţionăm ca, în a doua jumătate a anului, să avem efectiv licitaţia şi până la jumătatea lunii decembrie să închidem licitaţia şi benzile de frecvenţe să fie alocate”, declara recent directorul executiv al ANCOM, Cristin Popa.

Pentru alocarea spectrului, ANCOM va utiliza probabil o procedură de selecţie similară celei organizate în anul 2012, în care fiecare operator interesat trebuie să depună o ofertă iniţială prin care va indica numărul de blocuri pe care doreşte să le achiziţioneze în fiecare dintre benzile disponibile.

Tehnologia 5G

BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 26: A visitor walks holding his mobile phone at the Xiaomi booth on day 2 of the GSMA Mobile World Congress 2019 on February 26, 2019 in Barcelona, Spain. The annual Mobile World Congress hosts some of the world's largest communications companies, with many unveiling their latest phones and wearables gadgets like foldable screens and the introduction of the 5G wireless networks. (Photo by David Ramos/Getty Images)

Tehnologia 5G are drept obiectiv principal conectarea obiectelor create de om cu aplicaţii din toate domeniile, având aplicabilitate în sectoare precum transporturile, energia, sănătatea, oraşele inteligente, educaţia. Noua tehnologie aduce o nouă abordare tehnică şi economică, un nou model de afacere pentru operatori, viteze de internet mult mai mari (Gb/s), latenţă scăzută, precum şi un cost mai redus pentru transportul informaţiei. Un raport Cisco publicat în 20 februarie 2019 arată că, la nivel mondial, tehnologia 5G va genera în 2022 de circa trei ori mai mult trafic decât o conexiune 4G. Același raport precizează că, în anul 2022, aproximativ 12% dintre conexiunile mobile vor fi realizate prin intermediul reţelelor de 5G, şi că vor fi 422 de milioane de telefoane inteligente 5G pe piaţă.

Pentru sectorul 5G se estima, conform datelor prezentate la Mobile World Congress de la Barcelona 2019, un necesar de investiţii de 56 – 58 de miliarde de euro la nivelul Uniunii Europene, la nivelul anului 2025, ceea ce înseamnă o investiţie medie de 145 euro/utilizator european, cu 7% mai mult decât în cazul 4G, şi cu 20% mai mult decât 3G. Pentru România, necesarul de investiții prognozat în tehnologia 5G se ridica la circa 2,3 miliarde de euro.

„Dacă licitaţia pentru 5G va avea loc în toamnă, banii se vor încasa anul viitor. Ordonanţa de Urgenţă 114 spune că, în premieră mondială după cunoştinţa mea, preţurile de pornire sunt calculate la procent din cifra de afaceri. De regulă, preţul de pornire se face pe criterii economice, pe MHz, pe locuitor. Deci, într-o ţară cu 60 de milioane de locuitori preţul de pornire va fi mai scump decât într-o ţară cu 20 de milioane de locuitori. La noi, Ordonanţa a venit şi cu majorarea preţului de monitorizare… Scopul a fost să se strângă la buget un miliard din 5G şi două miliarde din 3G. Determinarea a fost realizată pe criterii contabile, neavând nimic de-a face cu criteriile economice. Taxa de pornire ar trebui să fie lăsată să fie stabilită pe criterii economice. În 2004 şi 2006 s-au dat primele licenţe 3G, iar acest lucru a dus la creşterea îndatorării operatorilor. De asemenea, pe licitaţia din 2012, gradul de îndatorare a crescut, din nou. Avem doi operatori – Orange şi Vodafone – cu un grad de îndatorare rezonabil, undeva la sub 60%, RCS&RDS undeva la 98% şi fostul Cosmote – Telekom Mobile, cu un grad de îndatorare de 142%. La momentul actual, doar Orange şi Vodafone ar putea să cumpere cu 500 de milioane de euro 5G. Dacă vor lua licenţele de 5G şi vor prelungi şi licenţa de 3G, Orange şi Vodafone vor avea un vârf de plată de 800 de milioane de euro. Ceilalţi doi operatori, Telekom şi RCS, vor avea un vârf de plată în anul 2022 de circa 500 de milioane de euro. Cu astfel de taxe nu se pot construi afaceri şi cred că unii operatori s-ar putea gândi să renunţe la unele licenţe şi să pună în balanţă dacă vor 3G sau 5G”, explica analistul pentru domeniul telecom, Nicolae Oacă.

Ar mai fi de precizat că prețurile mari ale licitațiilor pentru licențe i-au scos de pe piață pe unii dintre operatorii mari din domeniu. Spre exemplu, în Marea Britanie s-au acordat, în anul 2000, cinci licenţe 3G pentru care s-au plătit 34 de miliarde de dolari, iar astăzi mai sunt doar patru operatori. În Germania, în acelaşi an, statul a încasat 46 de miliarde de dolari pentru șase licențe 3G, iar astăzi mai sunt doar patru operatori. La noi există patru mari operatori pe segmentul telecom. Vor fi obligați unii dintre ei, de prețul mare al licențelor, să iasă din piață?

Gabriel Nițulescu
Gabriel Nițulescu este jurnalist, comentator, analist economic și autor de cărți economice, cu articole publicate în presa economică românească. A fost jurnalist la Curentul, Ziarul Financiar, Capital, Banii Noștri, Ghidul de Bani și Financial Director Romania. A fost editor coordonator al săptămânalului Banii Noștri și redactor-șef al revistei lunare Financial Director România.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele